Zapraszamy do przeczytania :)
Włącz się - czyli animujemy społeczeństwo!
Internet jest dzisiaj jednym z najbardziej popularnych źródeł informacji. Współcześni ludzie bardzo często wykorzystują go do komunikacji, a także czerpania różnorodnej wiedzy. „(…)Internet wspiera rozwój nowych wspólnot wirtualnych(…)”[1]. Fakt ten stał się ostatnio jeszcze bardziej aktualny. Ludzie zakładają fora tematyczne, blogi, strony internetowe, aby dzielić się swoimi umiejętnościami i zainteresowaniami. „(…)społeczności budowane on-line mogą rozwijać się,(…), w fizyczne spotkania, przyjacielskie przyjęcia i materialne wsparcie dla członków ich wirtualnej wspólnoty”[2]. Jak widzimy, Internet ma funkcję poznawczą, rozwijającą, a nawet terapeutyczną. Pomoc internetowych przyjaciół czasami bywa cenniejsza i bardziej prawdziwa, niż osób należących do otoczenia w świecie realnym.
Ilość osób w sieci na całym świecie jest ogromna. Z dnia na dzień zmienia swą liczbę na co raz większą. Zasób Internetu jest bogaty w informacje, jednak aby z niego korzystać trzeba poddać owe wiadomości selekcji. Uwaga i rozważny wybór stron, pozwoli zarówno rodzicom, jak i dzieciom bezpiecznie poruszać się w sieci, a zdobyte treści nikomu nie zaszkodzą. Pojawiające się w wirtualnym świecie treści, tak jak i świecie rzeczywistym, trzeba traktować z dystansem. Użytkownicy posiadają ogólny dostęp do treści, które to nie musza być ani dobre, ani prawdziwe. Po globalnej sieci informacyjnej trzeba nauczyć się poruszać, aby czerpać z jej użytkowania korzyści.
Żyjąc w wirtualnym wymiarze często zapominamy o zasobach kultury realne i o tym, że można spędzać wolny czas inaczej, niż siedząc wciąż przed monitorem, bowiem „(…)kultura obejmuje to wszystko, co w zachowaniu się i wyposażeniu członków społeczeństw ludzkich stanowi rezultat zbiorowej działalności”[3]. Przywołując definicję kultury, możemy zobaczyć, że jest to „wieloznaczny, pochodzi od łac. cultus agri ("uprawa ziemi"), interpretuje się go w różny sposób przez przedstawicieli różnych nauk. Kulturę można określić jako ogół wytworów ludzi, zarówno materialnych, jak i niematerialnych: duchowych, symbolicznych (takich jak wzory myślenia i zachowania)”[4]. A czym dla Ciebie jest kultura? Czy czerpiesz z niej jakieś wiadomości? Czy uczestniczysz w życiu społecznym i tworzysz kulturę? Ten blog może pomóc Ci odnaleźć odpowiedź na zadane pytania, bowiem jego treści dotyczyć będą właśnie kultury i tego co się wokół nas ciekawego dzieje.
Warto wykorzystać Internet do uczestniczenia w życiu realnego świata. Przecież ludzi, którzy siedzą po drugiej stronie komunikatora internetowego, można spotkać także na ulicy, na uczelni, w sklepie, na wystawie, w parku i na plaży. Tak samo wszystkie wydarzenia kulturalne, akcje społeczne, premiery, są dostępne tuż obok. Trzeba tylko wyjść z domu. Internet powinien stanowić tylko punkt zapalny do działania.
Zajmiemy się więc teraz pojęciem animacji. Jest ono kluczowym hasłem w tytule bloga, zatem rozważmy jego znaczenie. Pochodzi ono od łac. anima, czyli dusza, bądź animo, co tłumaczymy jako tchnąć ducha, ożywić. „Animacja wiąże się z wieloma dziedzinami życia i oznacza - najogólniej mówiąc – pobudzanie i ożywianie różnych sfer ludzkiej aktywności ”[5]. Animacja zajmuje się głównie zachęcaniem, pobudzaniem, dodawaniem odwagi, zapału i wiary w samego siebie. Praca nad jednostką nie rozwinie jednak kultury społecznej – potrzebne są grupy. Edukacja w Polsce jest bardzo zaniedbanym aspektem. Ogromny wpływ na to zapomnienie o tradycjach mają wzorce amerykańskie. To one tworzą nowe poglądy i świat kultury. „W tej sytuacji ważną rolę mogą odegrać działania oddolne – zbiorowe organizowanie wysiłków na rzecz edukacji kulturalnej społeczności lokalnych. Chodzi tu o budowanie społeczności dynamicznych, zdolnych do kolektywnych działań twórczych,(…). Animacja społeczno-kulturalna jawi się jako wielka szansa ich kreacji”[6]. W tym celu potrzebny jest animator, czyli człowiek, który zaszczepi w społeczeństwie chęć do tworzenia odrębnych społeczności, o różnych zainteresowaniach i poglądach. Pomoże on również stworzyć grupę, którą będą charakteryzowały podobne cele i potrzeby. Innymi słowy, szara rzeczywistość, bogata w nowe znajomości i wydarzenia w kulturze, stanie się barwniejszą i ciekawszą, a rozwijane umiejętności pozwolą na zaspokojenie własnych ambicji. „Współczesny animator kultury ma szczególną misję edukacyjną w społeczności lokalnej. Nadaje on postulatom, hasłom konkretny, realny wymiar, przekształca idee w fakty i działania”[7].
Zajmijmy się teraz celami animacji społeczeństwa. Jednym z nich jest kształtowanie świadomości bogactwa kulturowego. Inne to umacnianie więzi z własną kulturą i ludźmi, czy też pobudzanie ekspresji twórczej. Człowiek animowany powinien być również dumny z wartości kultury i przynależności do społeczeństwa, a także dostrzegać wartości innych kultur i podchodzić do nich tolerancyjnie. Zadaniem animacji jest też uczenie przeżywania i rozumienia produktów kultury. Przede wszystkim zetknięcie z kulturą ma wywoływać radość tworzenia i ogólne zadowolenie z życia i podjętych aktywności.
Kończąc dyskurs na temat samej animacji, przywołajmy cytat Barbary Jedleńskiej: „Animacja ma rozbudzić potrzebę twórczego działania i twórczego życia, wrażliwość na problemy ludzie, w prowadzić w świat wartości kultury. Nauczyć ich rozumienia i dokonywania wyborów”[8].
Tworzenie blogów w dzisiejszych czasach jest bardzo popularnym zjawiskiem. Są one tworzone w różnych celach. Jedne są o tematyce politycznej, inne edukacyjnej. Bardzo znane są także internetowe pamiętniki, oczywiście pisane w formie bloga.
Nasz blog powstał w celach animacyjnych. Jego głównym zadaniem jest zachęcanie społeczności Trójmiasta do włączenia się w kulturalne przedsięwzięcia. Mnogość konkursów, koncertów, festiwali, oraz innych wydarzeń kulturalnych jest przytłaczająca. Blog ten ma przekazywać informacje na temat różnych imprez, aby osoba go odwiedzająca, mogła wybrać coś dla siebie.
Innym założeniem tego bloga jest to, iż ma on zachęcać. Ciekawe przedstawienie treści, ładna szata graficzna, a także konkursy to tylko niektóre z atutów. Każdy odwiedzający blog, znajdzie informacje o różnych instytucjach i organizacjach, których działania kulturalne promujemy, w ten sposób być może zwiąże się na stałe z jej przedsięwzięciami.
Różnorodność podawanych przez nas informacji ma pozwolić każdemu odbiorcy dokonać wyboru. Wiadomości te dotyczą kina, muzyki, literatury, różnych happeningów, teatru, opery i wielu innych dziedzin kultury.
Blog ma pełnić funkcję informująco-dydaktyczną. Aby sprawdzić, jak realizuje to założenie, najlepiej go odwiedzić: http://animujemyspoleczenstwo.blogspot.com/. Każda forma, pobudzania aktywności społecznej jest dobra bowiem „W psychologii i pedagogice uczestnictwo w kulturze jest analizowane głównie jako postać aktywności jednostki składnik podmiotowego życia psychicznego, przejaw recepcji, ekspresji, twórczości oraz czynnik rozwoju osobistego”[9].
Bibliografia
Castells M., Społeczeństwo interaktywne, przeł. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, w tegoż: Społeczeństwo sieci, Warszawa 2007.
Jankowski D., Aktywność kulturalna jako składnik stylu życia, w: Pedagogika kultury. Studia
i koncepcje, Kraków 2006.
i koncepcje, Kraków 2006.
Jedlewska B., Animacja jako metoda edukacji kulturalnej w społecznościach lokalnych, w: Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańsk 2003.
[1] M. Castells, Społeczeństwo interaktywne, przeł. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, w tegoż: Społeczeństwo sieci, PWN, Warszawa 2007, s.362.
[2] Tamże, s.326.
[3] http://encyklopedia.pwn.pl/haslo.php?id=3928887, hasło kultura
[4] http://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura, hasło kultura
[5] B. Jedlewska, Animacja jako metoda edukacji kulturalnej w społecznościach lokalnych, w: Animacja kulturalna i społeczno-wychowawcza w środowiskach lokalnych, pod red. J. Żebrowskiego, Gdańskie Towarzystwo Naukowe, Gdańsk 2003, s. 33.
[6] Tamże, s. 30-31.
[7] Tamże, s. 39.
[8] Tamże, s. 34.
[9] D. Jankowski, Aktywność kulturalna jako składnik stylu życia, w: Pedagogika kultury. Studia i koncepcje, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2006, s. 49.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz